Offroader
Mit dabei seit Ende 2009 Wohnort: Transkarpatia, Ukraine Status: Verschollen
...und hat diesen Thread vor 3579 Tagen gestartet!
| Fahrzeuge 1. Lada Niva 1985, Lada Niva M 2010, Nissan Patrol Y60 Station 1991 |
|
Verfasst am: 06.01.2015 08:04:26 Titel: |
|
|
Hi Jan! Thanks the comment! Can you finde your father pictures about Transsylvania trophy and video? I will be wery happy read more about thies great ewent.
The video link is my, i was wery happy to get thies video!!! I saw it meaybe 20 times!!!
This story was finded in one old sweden web page.
Transylvania trophy -96
Offroad i Ukraina
Team Swedens besättning i denna exkursion:
Chaufför och bilinnehavare: Kalle Fransson Motala
Motvikt och kartläsare: Peter Lundgren Motala
Tf. mamma och serviceman: Anders Kessler Motala
________________________________________
Prolog:
Årets upplaga av TT blev tyvärr något av en missräkning, dels på grund av undermåligt material, dels av andra oförutsedda händelser, men även med tävlingens organisation. Med facit i hand av föregående års trophy beslutade vi att försöka ordna transport av 303-an plus reservdelar och annat oundgängligt exempelvis dusch, bekväma sängar, värmeaggregat och en av Peter konstruerad portabel toalettstol m.m. så att hemresan skulle vara säkerställd om något skulle hända med Volvo. Lån av lastbil löste sig med att Rune Aktner, Tjällmo Grävmaskiner, välvilligt ställde sin scania -76 kranbil till vårt förfogande. De sista förberedelserna gjordes på sedvanligt sätt dagen innan avresan, Volvon städades ur på diverse motordelar, hjul och annat hörande till slitet för brödfödan, en El-winch monterades i bakre lastutrymmet, och 50 meter rotationsfri wire spolades på originalwinchen som också funktionsprovades, ett extra säte(valp-stol) monterades i lastbilen, varpå bilen samt allt övrigt lastades upp på Scanian, stoppades in i hytten och där det gick, surrades och allt var klart för avfärd.
________________________________________
Takeoff
Tisdagen den 14/5 kl 03.30 bar det av mot Karlskrona, där vi eventuellt skulle frukostera med red. Öjerskog innan avgång, dessvärre gick klockan fortare än bilen, så frukost på landbacken brann inne, dock lyckades vi hålla matchvikten, då förning i riklig mängd bjöds ombord, där vi också kunde sova ifatt dom tidiga morgontimmarnas förlorade sömn. Å aftonen nåddes planenligt Gdynia i Polska Rzeczpospolita, där tullformaliteterna klarades av i ett nafs, lite vägskatt för lastbilen och saken var biff, men ve och fasa !, det droppar olja om bakaxeln på Scanian !. Tre liter hypoidolja införskaffades och tömdes i, det blev fullt, och då axeln rymmer tolv liter bedömdes det hela vara OK, full tank och iväg, och dagen övergick till natt strax före Warszawa.
________________________________________
15/5
Polen och Slovakien rullar in under hytten, tidsschemat håller, så natten kan tillbringas på hotell i Ungern, trodde vi..... En sällsynt omedgörlig Ungersk tulltjänsteman vägrar oss, trots flera timmars palaver, tillträde till Ungern, eftersom vi saknar som han säger "Genimmenung"(nå´t slags transitvisum för lastbilar tror vi), förmodligen hade gränspassagen gått bra, om inte ovan nämda tullare retat upp sig till ungerskt vansinne på ett par svenskar i en gammal 245-a, som påstod sig frakta biståndsmaterial som dom hade tiggt ihop till Rumänien, dessa båda herrar svor och levde rövare i största allmänhet i flera timmar, för att sen bli ivägkörda samma väg som dom kommit. sen kommer vi....,tre Svenskar till, och utan Genimmenung !, @ !!*#!¤!. Det var bara att tulla in i Slovakien igen, inga problem, Men en av tullarna stack upp ett nummer av motorbörsen under näsan på oss och undrade vad MIG-svetsen i en annons kostade, vi upplyste om ungefärligt pris samt kontrade med motfråga om en gränspassage med lite mänskligare tullare ?, jodå, cirka sju mil västerut fanns en sådan med "nice persons, no problems".
________________________________________
16/5
Dygnet startar vid nästa tullstation, samma fråga om Genimmenung ?, No ?, går att köpa på speditionsfirman vid tullstationen blir vi upplysta om, kostade några dollar och vi befann oss i Magyarország, republiken Ungern !. Efter ett besök på tullkontoret i Debrecén och fått papper stämplade, (tror vi, pappersbunten väger nog två kilo vid det här laget) närmar vi oss gränsövergången till Ukraina, far förbi fem kilometer lastbilskö på utsidan och när en förhoppning att det ska gå smidigt, men icke !, in i lastbilstullen på Ungerska sidan och pappers-cirkusen startar igen, fram med dollar, köpa papper, stämpla där och bär dit, påskrift och bär dit och så vidare, nåja, ut kom vi, tre timmar senare skumpar vi över gränsfloden Dnestr. På Ukrainska sidan tas vi emot som de prominenta personer vi är, hejar på bekanta från förra året, och tio minuter senare far vi upp förbi Usjgorod mot första campen där vi kan pusta ut med lite avkoppling (Pilsner), som vi köpte i sta´n, vi slår läger och kopplar av lite till....
________________________________________
17/5
I dag besiktigas bilarna, dekaler för huvudsponsorerna klistras på, samt startordningen för etapp 1 fastställs efter utförande av diverse uppgifter på tid. Dessa bestod av hjulbyte, vinchning av stock efter att ha spikat fast ögla, samt bogsering av stock till utgångspunkten för dennas färd. Börjar bra, F1-stallen ligger i lä på hjulbyte, direkt på vinschningen, Peter dyngar i sextums-spikarna som nubb och, nu jävlar !!, lintrumman frikopplar inte !!, minuterna går, men småningom får vi ut wiren och halar raskt hem stocken, då går inte växlarna i fördelningslådan i ingrepp ! !, kalle slänger sig under bilen och drar i växeln direkt på lådan, vi kopplar om samt bogserar stocken över mållinjen, jaha, knappt nio minuter, detta resulterade i startplats 70, himla käckt !. Allt detta visade sig efter undersökning bero på en vaccum-slang som kommit i kläm under transporten, troligtvis orsakat av ett spännband.
________________________________________
18/5 Start etapp 2.
Samma ställe som förra året, fast inte på vägen, utan vid bäckravinen i början på backen, först fem meter ner i den steniga bäcken, därefter tio meter lodrätt upp på ovannämnda väg och sen vidare tre wirelängder á 45 meter per , därefter fick hjulen fäste och backen besegrades. Roadbooken visade oss runt dracula-borgen på bergets topp och sedan nerför till bäckravinen. där 303-an trivdes som fisken, men säg den glädje som varar..., efter någon kilometer var ravinen igenkorkad med fastkörda jeepar, invektiv utbyttes till ingen nytta, det var bara och vänta, när vi väl kom iväg var resten av sträckan inga problem, in på plats 26, vi tyckte båda att sträckan var exakt densamma som 1995.
________________________________________
19/5 Le mansstart etapp 3.
Åtta bilar i varje startgrupp, vi startade i tredje, uppför samma backe som ifjol, gör en bra start trots ytterspår och upp i backen som tredje bil. låånga branta backar, måånga backar. Men naturligtvis måste något krångla, plötsligt försvinner orken i maskin fullständigt, symtomen skvallrar om taskig bränsletillförsel, den ena bilen efter den andra passerar och inget fel kan hittas, men när vi monterat ihop alla slangar och rör går motorn perfekt igen, kan det varit gasbildning i bränslet ?, faan vet om det inte luktar diesel, jaja, nu kör vi !. ett antal jeepar passeras och vi går i mål med ungefär samma placering som gårdagen.
________________________________________
21/5 Trophy day, special tasks and super .
Första momentet är en "Nepal-bro" av winch-wire, som byggs över en bäckravin, två man ska gå fram och tillbaka över bron, bra prestation av vår grupp. I nästa uppgift ska en bro av fyra stockar byggas över bäcken, samt en bil tas över, Denna uppgift vann vi förra året med den grupp vi då tillhörde, på tiden 20 min. 19 sek. Vi kollar med stort intresse på gänget före oss, de är mycket bra förberedda, hade t.o.m. stockhakar av stål att binda samman stockarna med, tiden blev sju min. 28 sek, oslagbart eller ?? Fram med 303-an som har snabbaste winchen, och ner med mitterfellers Daihatsu som är minsta bilen i vår grupp, nu jävlar ska vi visa var David köpte ölet.. Alla till utgångsläget, Peter med spännband och stropp, kalle utanför bilen, Nuu! hej! hopp! och dôna på.., Efter fyra min., 38 sekunder var vi klara, räckte till seger i år också. Iväg på super-trialen, först kompasskurs över berget Polonia Runa 1749 m ö.h., skitigt och halt nere i dalgången, sen bättre före men brant som f-n, så småningom passeras trädgränsen på väg mot toppen, bara sten och ljung i c:a 30-40( lutning, en garanterat hal upplevelse !, vi fick försöka hitta flackare passager vid ett par tillfällen,, noll grepp trots spärrar. Efter att vi passerat toppen bar det iväg ner i en djup bäckravin, vidare över fjällhedar där en och annan överhettad jeep stod och rök, över ett annat berg och så småningom målgång på en icke oäven tid.en relativt bra dag, värt att notera är att ett tjeckiskt team i en Tatra 1955 råkade ut för kopplingsras uppe på toppen av berget, de fick tillbringa natten i minus grader med att lyfta ur motorn och byta kopplingen. vilket dom också klarade innan morgonen,de avböjde vårt erbjudande om hjälp.
________________________________________
22/5 Etapp 5.
exakt samma sträcka som förra året, mycket skogsvägskörning som passar geländevagen och suzuki som handsken, men inget för en Volvo 303. lyckas förstöra däck nummer två mot en vass sten som lömskt placerat sig i bakhåll, lite felkörning står också på programmet, dagens resultat blir ungefär som vanligt, men i morgon är det flodetappen, då är vi på mammas gata och räknar med att köra upp oss en hel del.
________________________________________
23/5 Etapp 6.
Det har regnat och åskat en hel del, så vi väntar oss mycket av dagen, men strax börjar det jävlas, vi ska över en äng enligt roadbooken, och vi väljer en väg som ser bra ut mot en checkpoint som skymtar på andra sidan, väl där påstår vakten att vi kört fel väg över ängen!, bara att vända och börja om, vi sumpade väl fem minuter där, sen vid en fastkörning går den nymonterade reservwiren av, men en bonn-knut reder som vanligt ut situationen, och vi drar vidare mot floden. Vid floden möts vi av organisationsfolket som säger att floddelen är struken på grund av den höga vattennivån i floden, och som även fortsätter att stiga, de första bilarna som kom fram försökte, men då bland annat en suzuki flöt iväg, kantrade och sjönk uppochner avblåstes det hela, alla i floden klarade sig utan större men, vilket inte kunde sägas om en del bilar.., men vi ligger på 19.e plats och nattetappen är kvar.
________________________________________
23-24/5 Nattetapp.
Iväg i skenet av fyrverkeri, kamerablixtar och filmstrålkastare, samma sträckning som förra året. Vi hade bra flyt fram till det ställe där vi blev stående i fjol, i övre delen på denna hårresande backe fick vi naturligtvis ta till winschen, och eftersom vi hade tagit wiren från bakre winschen, borde det inte vara några problem, men det sket sig rätt omgående, ut med hela wiren och stropp runt ett träd & hemtagning, går som tåget, och så plötsligt: braaak, crunch och gnissel, gaaah!, wiren på utsidan av trumman mellan winschhuset och trumgaveln, tvärstopp! Det var bara att plocka fram yxan igen och hugga av linjäveln, trassla ut skatboet av stål samt montera den wirestump på 15 meter som låg på bakwinschen, denna manöver tog nog minst trekvart och alla kränkande tillmälen med svordomar som finns, nåväl, sent omsider kom vi upp på krönet där en tvär högersväng på en brant grässlänt tog vid, och vad hittar vi där, om inte en Holländsk Landrover 90-a på väg att slå runt i enda passagen! tio man slet i en och en halv timme med bärgning, som också innefattade bygge av en sk."Deadman" för att ha något att winscha i, eftersom tvåmeters hasselbuskar inte är nå´t vidare i det avseendet, och närmsta träd var c:a 300 meter bort. Väl iväg igen gick det som när mor fick Johan, ända till målgång där det vankades tidig frukost, varefter 303-an lastades på vår trogna Scania, och kosan styrdes mot Ungern och hotel Arangy Bika, den gyllene tjuren, i Debrecén för några timmars vila innan fest och prisutdelning tog vid, vi hamnade på plats 21, inte så pjåkigt med tanke på omständigheterna.
________________________________________
25/5 Avresa mot Sverige
Naturligtvis fick vi köpa oss in och ut i Ungern, men i övrigt inga större problem, några kontroverser med lagens långa arm, i form av fortkörning och något annat brott mot trafikreglerna i Slovakien, klarades upp med våra sista dollar, lite lättare nervsammanbrott i polska tullen likaså, vi rullade på mot Gdynia och färjan, dit vi anlände med en timmes marginal efter 21 timmars nonstop-körning, aahh! en hytt och varm mat!
Vi, Kalle Fransson, Peter Lundgren och Anders Kessler tackar våra sponsorer, utan vilka detta inte gått att genomföra:
Bona Hotel
NBB Nordisk Bilbelysning AB
Tjällmo Grävmaskiner AB
Tidningen 4WD
Goodyear
J-A Gustavsson, Motala
Motala Båtvarv
Garmin GPS Navigators
Bask AB, Motala
FKB Verktyg, Motala
Glasmästar´n i Motala
Arméns Stridsskola Mitt | _________________ Off-road tours in Ukraine Karpathians
www.karpatentours.com |
|
|